VOLBA AUTA

 Aktualizováno

27.04.2024

Verze pro tisk

 

JAKÁ KUPUJI AUTA A PROČ

Rád spojuji příjemné s užitečným, proto mám jediné auto, které je vhodné na každodenní ježdění do města, po dálnici i mimo zpevněné cesty. Auta si sám neopravím. Proto kupuji nové nebo předváděcí vozy v záruce, které časem lépe prodám za slušnou cenu, přidám k tomu stejnou částku, kterou bych dal za ojetinu a opět koupím nové. Ušetřím tak náklady za servis a pojištění více aut. Vyžaduje to počáteční investici, ale pak už jezdím bez problémů s jedním novým autem za stejné peníze jako bych s problémy jezdil s ojetinami. V praxi to dopadá tak, že si ode mě málo ojetá auta výhodně převezmou rodinní příslušníci, čímž ušetří spíše oni :-)). Pojíždím dost po městě, tudíž upřednostňuji benzínové motory a nezatracuji ani elektropohon. Jezdím nejčastěji ve dvou lidech i do lehčího terénu, netahám přívěsy, stačí mi tedy malé auto, ovšem s pohonem 4x4. Přehled posledních aut → zde.

Náhon na 4 kola i silnější motor považuji za bezpečnostní prvek výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém. Výkonnější pohon s náhonem na všechna kola umožňuje vyšší akceleraci, čímž se mj. zkracuje doba předjíždění a snižuje riziko uvíznutí na kluzkém povrchu. Pokud někdo namítá, že pohon čtyř kol usnadní jízdu pouze výjimečně, lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně a přesto dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji.

Koupi posledního vozu jsem řešil v roce 2022. Abych si s novým autem nepohoršil, tak požadavky na nový vůz byly: menší SUV nebo teréňák 4x4 s benzínovým motorem, automat, poměr výkon/hmotnost větší než předtím užívaný Jeep Renegade s 88 W/kg, adaptivní tempomat, vyhřívaná sedadla, dělené sedačky vzadu. Chcete-li menší Jeep i s redukcí, pak z nových aut tou dobou nabízených v Česku splňoval výše uvedená kritéria Jeep Compass Trailhawk 4xe. Model 2022 má i redukci a max. výkon přes 300 koní (177 benzínový motor + 126 elektromotor). Čistě na elektřinu ujede 47 km. Na spalovací motor jezdí i bez dobíjení, přesto má nárok na značku pro elektromobily a s tím související výhody. Je otázkou, zda je uhlíková stopa o 330 kg těžšího hybridu menší, než měl benzínový Jeep Compass z roku 2013, ale jsou o tom přesvědčeni normotvůrci EU, takže nezbylo než hybrid zkusit. Údaje o spotřebě i zkušenosti z provozem hybridu najdete zde.

Proč kupovat nový Jeep, když je to vlastně Fiat..? Nové menší Jeepy i Fiaty jsou na stejné platformě. Přesto si nový Jeep zachoval měkčí "americké" pérování a provedení Trailhawk také lepší dispozice pro jízdu v terénu. "Originální" Jeep bylo menší auto vyráběné v letech 1941-45 společnostmi Willys-Overland a Ford. Auta se značkou "Jeep" poté vyrábělo nebo montovalo více firem i mimo USA a skutečnost, že jsou nyní produkována v rámci koncernu kde je Dodge, Fiat, Chrysler nebo Maserati, menším Jeepům spíše prospělo. Dle mého úhlu pohledu se výrobou menších aut Jeep úspěšně vrací ke svým kořenům a ti co preferují velkou "americkou klasiku" by měli kupovat spíše Dodge.

Greean Deal svět asi nespasí - přesto lze využít výhody elektropohonu. Vývoj pokročil a těm co už nevadí tradiční americké Jeepy jezdící na naftu nebo plyn, by snad neměly vadit ani auta na elektřinu. Problém elektromobility není v samotném elektromotoru ale ve zdrojích el. energie → více zde.

Je lepší spalovací motor s turbodmychadlem či hybrid, nebo raději dovézt auto bez turba z USA..? → více zde.

 

Nahoru