|
Aktualizováno |
Rád spojuji
příjemné s užitečným, proto mám jediné
auto, které je vhodné na každodenní ježdění do města, po dálnici
i mimo zpevněné cesty.
Auta si sám neopravím. Proto kupuji nové nebo předváděcí vozy v
záruce, které časem lépe prodám za slušnou cenu, přidám k tomu
stejnou částku, kterou bych dal za ojetinu a opět koupím nové.
Ušetřím tak náklady za servis a pojištění více aut.
Vyžaduje to počáteční investici, ale pak už jezdím bez problémů
s jedním novým autem za stejné peníze jako bych s problémy jezdil s
ojetinami.
V praxi to dopadá tak, že si ode mě málo ojetá auta výhodně
převezmou rodinní příslušníci, čímž ušetří spíše oni :-)).
Pojíždím dost po městě, tudíž upřednostňuji
benzínové motory a nezatracuji ani
elektropohon.
Jezdím
nejčastěji ve dvou lidech i do lehčího terénu,
netahám přívěsy, stačí mi tedy malé auto, ovšem s pohonem 4x4. Přehled posledních aut →
zde.
Náhon na 4
kola i silnější motor považuji za bezpečnostní prvek
výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém.
Výkonnější pohon s náhonem na všechna kola umožňuje vyšší
akceleraci, čímž se mj. zkracuje doba předjíždění a snižuje
riziko uvíznutí na kluzkém povrchu. Pokud někdo namítá, že pohon
čtyř kol usnadní jízdu pouze výjimečně, lze jen připomenout, že
antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně a přesto
dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že
by to vyšlo levněji.
Koupi posledního vozu jsem řešil v roce 2022.
Abych si s novým autem nepohoršil, tak požadavky na nový vůz
byly: menší SUV nebo teréňák 4x4 s benzínovým motorem, automat,
poměr výkon/hmotnost větší než předtím užívaný
Jeep
Renegade
s 88 W/kg, adaptivní tempomat, vyhřívaná sedadla,
dělené sedačky vzadu. Chcete-li menší Jeep i s redukcí, pak z
nových aut tou dobou nabízených v Česku splňoval výše uvedená
kritéria
Jeep
Compass Trailhawk 4xe. Model 2022 má
i
redukci a max. výkon
přes 300 koní (177 benzínový motor + 126 elektromotor). Čistě na
elektřinu ujede 47 km. Na spalovací motor jezdí i bez dobíjení, přesto má nárok na
značku pro elektromobily a s tím související výhody. Je otázkou, zda
je uhlíková stopa o 330 kg těžšího hybridu
menší, než měl benzínový
Jeep
Compass
z roku 2013, ale jsou o tom přesvědčeni normotvůrci EU, takže
nezbylo než hybrid zkusit. Údaje o spotřebě i
zkušenosti z provozem hybridu najdete
→
zde.
Proč kupovat nový Jeep, když je to vlastně Fiat..?
Nové menší
Jeepy i Fiaty jsou na stejné platformě. Přesto si nový Jeep zachoval měkčí
"americké" pérování a provedení Trailhawk také lepší dispozice pro jízdu v
terénu.
"Originální" Jeep bylo menší auto vyráběné v
letech 1941-45 společnostmi Willys-Overland a Ford. Auta se značkou "Jeep"
poté vyrábělo nebo montovalo více firem i mimo USA a skutečnost, že jsou
nyní produkována v rámci koncernu kde je Dodge, Fiat, Chrysler nebo Maserati,
menším Jeepům spíše prospělo.
Dle mého úhlu pohledu se výrobou menších aut Jeep
úspěšně vrací ke svým
kořenům a ti co preferují velkou "americkou klasiku"
by měli kupovat
spíše Dodge.
Greean Deal svět asi nespasí - přesto lze využít
výhody elektropohonu.
Vývoj pokročil a těm co už nevadí tradiční
americké Jeepy
jezdící na naftu nebo plyn, by snad neměly vadit ani auta na
elektřinu. Problém elektromobility
není v samotném elektromotoru
ale ve zdrojích el. energie → více
zde.
Je lepší spalovací motor s turbodmychadlem či hybrid,
nebo raději dovézt auto bez turba z USA..? → více
zde.